Myslela jsem si, jak na všechny a všechno vyzraju, když si koupím letenku na zánovní srílanské letiště Mattala v Hambantotě. Moje destinace byla Matara na jihu ostrova.
Před dvěma lety jsem tam totiž cestou z Colomba do Bangkoku měla mezipřistání a podle mapy to odtud je do Matary (pozor Matara a Mattala jsou dvě odlišná místa), kde jsem pobývala, blíž než z Colomba, proto moje vychytralá úvaha. Bohužel letiště Mattala není tak úplně v Hambantotě, ale 30 kilometrů od ní. Autobus tam jezdí velmi zřídka a tuktukáři tam zcela pochopitelně nepostávájí. Z Matary do Hambantoty to zabijáckým autobusem trvá skoro 3 hodiny. Vlak tam nejezdí.
Pokud jedete z jihu, třeba právě z Matary do Colomba na letiště hromadnou dopravou, ať už vlakem nebo autobusem, zabere Vám cesta minimálně 4 hodiny, ale spíš 6. Nedávno sice otevřeli dálnici, ale “airport highway bus” jezdí jen 2x denně, a tak když ho nechytnete, musíte cestou 3x přestoupit. Vlakem je to sice krásná dvou a půl hodinová vyhlídková cesta podél pobřeží, ale je možné, že si nesednete a i tady Vás čeká ještě přestup na autobus, který Vás z nádraží na letiště poveze dalších 90 minut. Varianta je pronajmout si auto, ale cena je kolem 2.000 korun.
Letiště Mattala Rajapaksa v Hambantotě nechal postavit nedávno sesazený prezident Rajapaksa, který odtud pochází. Jeho následník bohužel nadšení pro rozvoj jihovýchodní oblasti země tolik nesdílí a tudíž je letiště ačkoli moderní a plně funkční, téměř nevyužívané. Stejně tak jako přístav, nedostavěná dálnice a dostavěná, leč zavřená nemocnice a obří kongresové centrum. Na letišti denně odbaví jeden jediný let společnosti Fly Dubai a kromě mě tam v 6 ráno byl už jen jeden turista, personál čítající 30 lidí a 2 psy. V okolí zatím, možná navěky, nestojí jediný hotel! Ten jediný let je v 7.35 ráno a nejbližší (drahé a bídné) ubytování je 45 cesty v Hambantotě nebo Tissamaharamě. V letištní hale mají honostné duty free, ale nedivila bych se, kdyby jedlé zboží už mělo prošlou trvanlivost. Žádný telefonní operátor tam stánek nemá, ale můžete si koupit nablýskanou pračku, dva fény, případně mixér.
Paradox, který už 2 roky “funguje”. Kolik musí stát provoz, kdo ho platí a jak se cítí lidé, kteří na tom letišti duchů pracují? Já si tam za hodinu a půl čekání připadala jako VIP blázen. Pouhým pohledem na mapu je jasné, že by to letiště mohlo skvěle sloužit svému účelu, minimálně pro populární letovisko kolem Tangalle a okolí Národního parku Yala.